This is my amazing life!
Otóż typów map mamy więcej, a właściwie to znacznie więcej. Pomijając fakt, że mamy ogrom map bez żadnych prefiksów, które godzinami można by dzielić i opisywać, to postaram się omówić te, które są posortowane.
Zacznę jednak od standardu.
Wszystko będę opisywać wg wzoru jaki widać poniżej.
Ok, let’s go!
Typ mapy: de_
Rozszerzenie skrótu: Defuse (ang. rozbrajać).
Cele: Podłożyć / Rozbroić bombę.
Znane mapy: de_dust2, de_aztec, de_vertigo.
Polskie mapy: de_kabul, de_pakamera, de_parking.
Opis: Tutaj chyba wiele mówić nie trzeba. Terroryści, którzy zawsze chcą coś wysadzić od myślenia przechodzą do czynów. CT musi bronić Bomb Site-ów (najczęściej na mapie de_ są dwa BS’y, jednak może być i tak, że spotkacie się z tylko jednym, albo i trzema czy czterema miejscami na mapie, gdzie można podłożyć bombę).
Typ mapy: cs_
Rozszerzenie skrótu: Tutaj jest nieco inaczej niż w przypadku de_. Otóż w wersji beta celem mapy było tylko uwolnienie zakładników, a przedrostek nadano po to, żeby wiedzieć do jakiego moda są to mapy... Tak czy inaczej przyjęło się, że cs_ oznacza Hostage Rescue (ang. odbicie zakładników).
Cele: Uratować zakładników.
Znane mapy: cs_italy, cs_office, cs_assault.
Polskie mapy: cs_mga, cs_wamperhouse, cs_hive_apc.
Opis: Nie wiem po co opisuje mapy cs_ Chyba każdy grał na assault'cie czy italy, no ale jak trzeba to trzeba. Z braku pomysłu i możliwości wysadzenia czegokolwiek terroryści prowokują swoich przeciwników nieco inaczej - biorą zakładników. To oni odgrywają kluczową rolę na mapie. Kto by do nich nie strzelił traci cenne $. Widać muszą być to jakieś ważne persony powiązane z "układem", bo i źli i dobrzy chcą ich żywych . Tak czy inaczej trzeba ich odbić z rąk terrorystów i doprowadzić do bezpiecznej strefy ratunkowej - owych stref może być na mapie kilka, albo i nie - podobnie jak z bomb site’ami na mapkach de_.
Typ mapy: as_
Rozszerzenie skrótu: Assassination (ang. zamach).
Cele: Przeprowadzić VIP-a do bezpiecznej strefy unikając zamachowców po drodze.
Znane mapy: as_oilrig, as_tundra, as_tigris.
Polskie mapy: as_duscape (w budowie).
Opis: W drużynie anty-terrorystów mamy VIP’a uzbrojonego tylko w USP i dodatkową kamizelkę. Celem drużyny jest przeprowadzenie tego gracza do bezpiecznej lokacji. Najczęściej mapperzy dają nam tutaj dwie takie strefy, z reguły są to jakieś środki transportu, które miałyby pomóc w ucieczce z oblężonego obszaru. Niestety - mapy tego typu nie cieszą się zbyt dużą popularnością… A szkoda, bo naprawdę bardzo ciekawe „taktyki” mogą narodzić się nam podczas gry .
Typ mapy: es_
Rozszerzenie skrótu: Escape (ang. tu: ucieczka).
Cele: Terroryści w słabym uzbrojeniu muszą wydostać się do bezpiecznej strefy.
Znane map: es_frantic, es_jail, es_prison.
Polskie mapy: es_52orkan (tak - jak widać Orkan zrobił mapę na konkurs 52h speedmapping ).
Opis: Mapy oficjalnie wycofane z CS’a, niemniej jednak dalej można na nich grać. Po prostu nie ma ich już przy instalowaniu moda. W większości są to mapy typu Prison Break - mamy więzienie, bunt, drobną broń po strażnikach i... no właśnie - teraz najtrudniejsze - uciekamy. Niestety będzie to nieco ciężkie, zwłaszcza bez współpracy, gdyż czeka na nas uzbrojona po zęby ekipa mundurowych. Jest ciekawie, szkoda tylko, że mapy es są coraz częściej zapominane.
No, to chyba tyle, jeżeli chodzi o standardowe przedrostki, jakie mieliśmy okazję dostać razem z CS’em w całej jego historii . Teraz czas na to, co zmyślni mapperzy dawali nam przez te parę ładnych map.. tfu, lat
Na początek coś, co znamy w większości:
Typ mapy: aim_
Rozszerzenie skrótu: Aiming (ang. celowanie).
Cele: Ten jeden wspólny dla wszystkich map - wyeliminować przeciwników.
Znane mapy: aim_map, aim_map_usp, aim_ak_colt.
Polskie mapy: aim_4friends, aim_beast, aim_night.
Opis: Z reguły mamy na mapie niewielki wybór broni, albo dla obu drużyn to samo, albo po jednym (do kilku) osobnych broni na drużynę - zależy od mapy. "Aimy" są mapami małymi, mającymi na celu szybką rozgrywkę i jednoczesne podrasowanie skill-a. Często jest to po prostu kostka z dwoma respami, garstką broni na ziemi i przeszkodami w postaci skrzynek, tudzież innych przedmiotów mających na celu urozmaicenie rozgrywki
Typy map: awp_
Rozszerzenie skrótu: Jest to nazwa broni jak sami wiecie, ale dla formalności: Arctic Warfare Magnum Police model.
Cele: Jak wyżej - zabić wszystkich.
Znane mapy: awp_map, awp_city, awp_ruins.
Polskie mapy: awp_castle_towers
Opis: Tutaj podobnie jak z aim'ami - głównym celem jest poprawa naszego reagowania i celności, tyle że bronią jest AWP (no, czasami dostajemy inne snajperki do wykorzystania). Mapy dość lubiane, zwłaszcza jeżeli za planem rozmieszenia przeszkód stoi jeszcze solidne wykonanie.
Typ mapy: ka_
Rozszerzenie skrótu: Knife Arena (ang. "Arena noży").
Cele: Typowe dla "fun map" - zabić przeciwników. Tym razem z noża.
Znane mapy: ka_dust, ka_matrix, ka_jailfight.
Polskie mapy: ka_tournament, ka_colloseum_mgk
Opis: Mapy są stosunkowo małe, dość szczegółowe i ładnie wykonane (w większości przypadków - jeżeli traficie na jakiś bubel, to nie jest powiedziane, że takowy nie istnieje). Gracze rodzą się najczęściej z kevlarem i tylko nożem. Później idzie już z górki.
Typ mapy: he_
Rozszerzenie skrótu: Heavy Explosive - nazwa dotyczy granatu, tak więc nie będę się rozdrabniać.
Cele: Wyeliminować przeciwnika za pomocą granatów.
Znane mapy: he_oldgym, he_glass, he_dodgeball.
Polskie mapy: he_aae_clanmap.
Opis: Mapy tego typu są stosunkowo małe, często między respami jest szklana ściana, i trzeba rzucać granatami nad nią. Jest też parę map, gdzie mamy dodatkowo bronie do użycia i osobne do tego pomieszczenie - takie połączenie aim_ i he_ . Mapy podobnie jak ka_ ze względu na małe gabaryty są dość dopracowane i przyjemne dla oka, nawet jeżeli wydają się stosunkowo prosto zbudowane.
Typ mapy: kz_ (a także risk_ cg_ cb_ bh_).
Rozszerzenie skrótu: Kreedz - od pomysłodawcy tego typu map, (risk z ang. ryzyko), cg dla climbers-germany (ang. niemieccy "wpisnacze"), cb oznacza climb (ang. wspinaczka) no i bh dla bunny hop (ang. króliczy skok).
Cele: Wspinać się, skakać, kombinować, i co najważniejsze - zrobić to jak najszybciej.
Znane mapy: kz_climbers_b01, risk_ministry, cg_coldbhop.
Polskie mapy: kz_mtk1_monument, kzpl_shock.
Opis: Różne prefiksy, ale cel ten sam - skakać i udoskonalać tą umiejętność. Możemy ćwiczyć tutaj longjumpa czy bh, sprawdzić się i przy okazji pochwalić skill-em. Mapy polecam wszystkim - i zaawansowanym skoczkom, jak i amatorom. Dla tych drugich są specjalne mapy z "tuturialem" skakania .
Typ mapy: surf_
Rozszerzenie skrótu: Surf (ang. surfować).
Cele: „Dojechać” do końca nie dając się przy tym zabić.
Znane mapy: surf_egypt, surf_ninja, surf_water-run.
Polskie mapy: surf_md_metal_v1.
Opis: Dość popularne surf’y to mapy nie zawsze przyjemne dla oka. Niekiedy mogą odrzucić swoją właśnie prostotą, niemniej jednak w większości przypadków są one w miarę możliwości dopieszczane pod względem otoczenia graficznego - bo nie trzeba chyba mówić, że mapperzy na surfach stawiają na nowatorski pomysł trasy. Jak by jednak nie patrzeć surfy to - podobnie jak kz_-tki - dobry sposób na odreagowanie stresów związanych z ciągłym strzelaniem na d2. A jeżeli nie potraficie surfować, to są dla was mapy do nauki, podobnie jak w przypadku kz_.
Typy map: fy_, fm_
Rozszerzenie skrótu: Fun Yard (ang. podwórze zabawy), Fun Map (ang. śmieszna mapa).
Cele: Zabić przeciwnika przy pomocy dostępnych środków.
Znane mapy: fy_pool_day; fy_iceworld; fy_buzzkill.
Polskie mapy: fy_core; fy_frostcity; fy_ice_labyrinth.
Opis: Mapy zazwyczaj małe, niekiedy średnich rozmiarów, dość proste w budowie. Na mapce, najczęściej na respach, ale nie zawsze, mamy rozrzucone bronie wszelkiego gatunku. Jedyne, co mamy zrobić, to złapać jak najszybciej interesującą nas pukawkę i zabrać się do eliminowania przeciwnika. Wydaje się proste, ale jak przyjdzie co do czego, to możemy sobie pobiegać pstrykając z mac-a czy innego smg, mając za przeciwnika AK albo M4…
I tutaj raczej urywa się wiedza znacznego procenta graczy na temat przedrostków, a właściwie typów map, jakie mamy pod CS’a. Dodam, że nie będę się już rozpisywać o pobocznych, takich jak deagle_, usp_, mp5_ pistols_, etc… To nic innego, jak zwykłe aim-y na taką a taką broń - można się chyba domyślić .
Dobra, jedziemy dalej, już niedużo
Typ mapy: rh_
Rozszerzenie skrótu: Revolver Helden (niem. Rewolwerowy Bohater).
Cele: Zabić przeciwnika przy pomocy dostępnych środków.
Znane mapy: rh_texas, rh_gringo, rh_canyon (w sumie tylko te trzy).
Polskie mapy: brak .
Opis: Rzecz dzieje się na dzikim zachodzie, gracze uzbrojeni w długą lufę scout’a i rewolwery (w tej roli dual berenta i glock). Dzielni zastępcy szeryfa muszą rozprawić się z bandą agresywnych złodziei bydła. Obok odgłosów beretty da się usłyszeć grające w barze pianino i dźwięk tłuczonych butelek. Nieliczni zobaczą grabarza biorącego numery ze zwłok Naprawdę miłe oderwanie od azteca. Swoją drogą myślałem nawet nad przerobieniem westwood-a na rh_, i chyba będę musiał spytać Nippera o pozwolenie na wykonanie tej operacji. No chyba, że sam zechce się tym zająć .
Typ mapy: pa_
Rozszerzenie skrótu: Prepared Assault (ang. Przygotowany szturm).
Cele: Różnie - niekiedy podłożyć bombę, a niekiedy uwolnić zakładników.
Znane mapy: pa_fact, pa_infiltration, pa_transport.
Polskie mapy: brak .
Opis: W zależności od intencji mappera albo mamy do czynienia z bombą, albo z zakładnikami. Co zatem wyróżnia te mapy od cs_ i de_? Odpowiedź jest bardzo prosta. Nie walczą tutaj ze sobą fundamentaliści z Bliskiego Wschodu przeciwko powołanym przez Davida Stirlinga brytyjskim oddziałom SAS. Na tych mapach słabo uzbrojony miejscowy gang próbuje wysadzić mały magazyn, a niewiele lepiej uzbrojona lokalna policja (czy nawet powiatowa) musi się z marginesem zmierzyć. Dokładniej? Słabe uzbrojenie obu drużyn, niewielki obszar działania, jedna z drużyn dokonuje szturmu na - najczęściej jeden - budynek, gdzie albo podkłada C4, albo ratuje zakładników. Koncepcja na mapę bardzo fajna, niestety mapek jest niewiele, a najbardziej do wzoru pasuje pa_fact. Być może ktoś z was zrobi mapkę tego typu?
Typ mapy: st_
Rozszerzenie skrótu: Stupid map (ang. durna/głupia mapa).
Cele: Zabić przeciwnika. Czasami jest miejsce na c4.
Znane mapy: st_golfpro, st_bulldozer, st_pacman.
Polskie mapy: brak .
Opis: W zasadzie są to chyba mapy robione od niechcenia. Nie zawsze mają prefiks st_, zamiast tego jest po prostu nazwa mapy bez niczego. Praktycznie na każdej z nich mamy wolną rękę przy zakupie broni, dodatkowo mamy trochę udziwnień - np. w postaci pojazdów mających nam pomóc w rozgrywce. Generalnie chodzi o to, żeby jak najbardziej udziwnić rozgrywkę - czasem znajdziemy się w zamkniętym sektorze więzienia, gdzie psychodeliczne mrugające światła tak utrudniają grę, że nie wiemy kto jest kto, innym razem znajdziemy się na polu golfowym gdzie też ni z tego ni z owego toczy się wojna między CT a T, a na kolejnej mapie latamy samolotami i staramy się nie wypaść - jednym słowem - wariactwo, takie jest główne założenie, i najczęściej jest spełnione .
Na sam koniec zostawiłem mapki z prefiksami pod poszczególne (te bardziej znane) modyfikacje CS-a:
Typ mapy: dm_
Rozszerzenie skrótu: Death Match (ang. Śmiertelny mecz)
Cele: Zabić przeciwnika.
Znane mapy: dm_keikutin, dm_grayscale, dm_sewers.
Polskie mapy: brak .
Opis: Mapy stosunkowo niewielkie, bez zbyt skomplikowanej budowy - niekiedy wzorowane na mapach z multiplayer-a half-life-a. Zazwyczaj respy porozrzucane są po całej mapie - co w sumie jest logiczne w przypadku DM - jednak nie jest to regułą, zazwyczaj brak buyzone (i tak kupowanie jest zablokowane przez plug-in) i … sieczka Wśród map dm_ znajdą się też takie, które są nastawione na konkretną broń (np. awp, deagle, m3), jednak broń może być jedynie zasugerowana przez autora, bo plug-in pomija blokowanie broni przez byty mapy .
Co do DM to jeszcze taka ciekawostka - nieco ponad miesiąc temu (dokładnie to 16.09.07) Rosyjski mapper, Phantomas stworzył dm_drawnmp. Mapa nie jest duża, ale dość ciekawa. Podzielona jest na dwa respy (jak wspomniałem - rozrzucenie graczy nie jest regułą na tych mapach) i równie dobrze mogłaby być aim_-em czy mapą fy_ (pogadam z nim na ten temat). Na co warto zwrócić uwagę na tej mapie? Na nic innego jak tekstury, które zostały wykonane w bardzo ciekawy sposób - otóż są one narysowane ołówkiem na kartce . W grze wygląda to naprawdę świetnie - miłe dla oka jasne odcienie szarego koloru i bardzo ciekawa konstrukcja jak i detale na mapie dają razem coś bardzo „innego” i ciekawego. Polecam.
Typ mapy: sj_
Rozszerzenie skrótu: Soccer Jam (ang. „Mecz piłki nożnej”).
Cele: Wygrać mecz.
Znane mapy: oldtrafort, sj_streetsoccer, sj_dust.
Polskie mapy: oldtrafort; sj_KoBa_parking.
Opis: Tutaj dużo mówić nie trzeba - mapy przypominają stadion do gry w piłkę, boisko czy kawałek podwórka z wyznaczonymi bramkami. Wyglądać mogą naprawdę różnie, ważne żeby dało się na nich kopać futbolówkę i jako tako taktycznie rozegrać spotkanie.
Typ mapy: gg_
Rozszerzenie skrótu: Gun Game (ang. „Gra broni”).
Cele: Zabijać, zdobywać poziom, wygrać na danej mapie!
Znane mapy: gg_dusty_fortress, gg_mord, gg_delphine.
Polskie mapy: gg_glasshock (CS:S).
Opis: Małe mapy, podobnie jak na dm_ - czasami z porozrzucanymi respami, a czasami z dwoma stałymi punktami narodzin gracza. Niezbyt skomplikowane, ale też nie tak proste w budowie jak większość aim_-ów. W większości są ładnie wykończone, miłe dla oka. Rozgrywka - jak to jest w gungame zazwyczaj - jest dość szybka i dynamiczna, niekiedy nawet mapperzy ułatwiają „rundę na granaty” robiąc dość wąskie lub tłoczne przejścia, gdzie rzucając granat można liczyć na fraga ^^.
Uff...
To już chyba koniec naszej wycieczki. Nie są to co prawda wszystkie prefiksy z jakimi możemy się spotkać w Counter-Strike-u, ale zdecydowanie spotkamy je częściej aniżeli:
ba_ - od battle arena (ang. arena walk), mapki dość małe, coś na wzór aim_ z dodaniem elementów typu domki, baraki - można powiedzieć, że jest to coś jak MOUT (Military Operations on Urban Terrain, ang. Operacje Wojskowe w Terenie Zurbanizowanym).
ac_ i tr_ - assault course (ang. kurs ataku) i training map (ang. mapa treningowa), jak sama nazwa wskazuje mapy mają pomóc nam nauczyć się strzelania i poruszania w grze.
rr_ - Rotating Room (ang. Obracający się pokój) - mapka w całości, lub jej część obraca się tak jak by ktoś ją zepchnął z górki, dość eee… dziwne.
sp_ i sm_ - Speed Strike (ang. Szybkie uderzenie) i Small map (ang. Mała mapa), mapy małe, dozwolone pełne kupowanie (jednak nie zawsze), cel - zabić przeciwnika (niekiedy c4), rozgrywka bardzo krótka i dynamiczna. Czasami jako sm_ określany jest nieco bardziej rozbudowany aim_. Warto dodać, że tutaj akurat mamy polskich reprezentantów- sm_csisland i sm_green.
Poza wyżej wymienionymi mamy jeszcze mapy, które są typu aim_, fy_, st_ czy też sm_, a nawet i de_ czy cs_, jednak ich prefiks zastępuje własny, wymyślony przez autora (np. skrót nicka-a czy inicjały). Te bardziej znane:
bj_ - Bob Jones
cb_ - [Cool*Beat]
sq_
-
Squirrel, który postanowił dodać do swoich map prefiks, ze względu na przyrost mapperów w tamtych czasach (okolice roku ‘02/03), którzy podszywali się pod autorstwo jego map
sa_ - SuPeR CoNtReGuM
pd_ - klan |PD| Clan 420|, autor map - Fi3nD
cc_ - klan Cherry Clan, autor map - Nipper
źródło: www.counter-strike-arena.pl
Dzieki